O mnie
Instruktor Terapii Integracji Sensorycznej wg Ayres
Alicja Salwach
„Rób to, co kochasz, a nie przepracujesz jednego dnia”
Tak jest w moim przypadku. Nazywam się Alicja Salwach i moja praca jest moją pasją. Z wykształcenia jestem fizjoterapeutą oligofrenopedagogiem, tyflopedagogiem i surdopedagogiem. W 2010 roku ukończyłam studia fizjoterapii i rozpoczęłam swoją pierwsza pracę w ośrodku rehabilitacyjnym przy Zespole Szkół Specjalnych, tak zaczęła się moja przygoda z terapią neurorozwojową. W swojej pierwszej pracy miałam okazję pracować z dziećmi z różnymi niepełnosprawnościami i zaburzeniami rozwojowymi, co pozwoliło mi na zdobycie doświadczenia aby rozwijać się jako terapeuta dziecięcy. W 2013 roku rozpoczęłam pracę w przedszkolu dla dzieci w spektrum autyzmu oraz dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną oraz w centrum terapii dzieci.
O terapii integracji sensorycznej po raz pierwszy usłyszałam na studiach fizjoterapii. W 2011 roku miałam okazję uczestniczyć w kursie pierwszego stopnia. Następnie w 2014 roku ukończyłam kolejny stopień uzyskując tytuł terapeuty Integracji Sensorycznej. Od tego momentu miałam okazję uczestniczyć w różnych warsztatach, szkoleniach doszkalających, konferencjach poznając terapeutów również z poza granic Polski. W 2016 roku rozpoczęłam szkolenie Terapii Integracji Sensorycznej wg Ayres prowadzone przez Kristiane Kull-Sadacharam, która uczyła się metody u źródła na Uniwersytecie Południowej Kalifornii i miała osobisty kontakt z twórczynią metody Jean Ayres. Po ukończeniu kursu i uzyskaniu tytułu terapeuty SIAT (Terapii Integracji Sensorycznej wg Ayres) prowadząca zaproponowała mi odbycie kursu instruktorskiego. Przez kolejne trzy lata byłam asystentką Kristiane Kull-Sadacharam uczestnicząc w licznych kursach przez nią prowadzonych w Polsce oraz Monachijskim Centrum Dziecięcym. W 2020 roku uzyskałam tytuł Instruktora Integracji Sensorycznej wg Ayres. W tym samym czasie założyłam Stowarzyszenie Integracji Sensorycznej wg Ayres zostając jego pierwszym prezesem.
Terapia Integracji Sensorycznej wg Ayres jest najbliższą mi terapią ze względu na jej niedyrektywny charakter. Podstawą efektywnej terapii jest nawiązanie relacji z dzieckiem, przymierza terapeutycznego, w którym dziecko staje się twoim partnerem w trwożeniu przebiegu zajęć. Terapia Integracji Sensorycznej daje dziecku przestrzeń i sposobność na zdobywanie nowych doświadczeń, a to daje możliwość terapeucie obserwowanie procesu uczenia się przez dziecko i zdobywania nowych kompetencji. To zabawa i pozytywne doświadczenia leżą u podstaw procesów uczenia się. Terapia SI to zabawa, śmiech, dużo ruchu i nowych doświadczeń ale również wiedza z zakresu rozwoju dziecka, neuroanatomii. Jest to metoda, której podstawy są mocno zakorzenione w wiedzy na temat procesów zachodzących w układzie nerwowym.
Ze względu na różne trudności z jakimi zmagają się moi mali pacjenci ukończyłam liczne kursy takie jak NDT-Bobath, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC), trójwymiarową manualną terapię wad stóp, szkolenia z zakresu responsywnych terapii karmienia oraz wiele innych metod wspomagających rozwój poznawczy i emocjonalny. Ukończyłam również szkolenia z zakresu diagnozy spektrum zaburzeń autyzmu takie jak posługiwanie się testem ADOS-2 i STAT.
W mojej pracy głównie koncentruję się na takich obszarach jak zaburzenia procesów przetwarzania sensorycznego, trudności w samoregulacji, zaburzenia jedzenia ale również zaburzenia rozwoju psychoruchowego u niemowląt. Ze względu na swoje wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi ze spektrum zaburzeń autyzmu jestem jednym z diagnostów w zespołach terapeutycznych zajmujących się diagnozą autyzmu.
Poza pracą terapeuty i instruktora/wykładowcy chciałam prowadzić badania i rozwijać terapię Integracji Sensorycznej wg Ayres w związku z czym rozpoczęłam studia doktoranckie.
W swojej pracy terapeuty niezwykle cenię sobie współpracę z rodzicami. Obecność rodzica na terapii jest niezbędna do osiągniecia jak najlepszych efektów. Sukcesem terapeuty jest kiedy dziecko prezentuje nowe umiejętności w domu a nie tylko na terapii.
Terapia
integracji sensorycznej
Terapia
karmienia
Terapia dla dzieci
NDT-Bobath